درگذشت دیوید لینچ کارگردان آمریکایی27 دی 1403 + علت فوت
درگذشت دیوید لینچ کارگردان و هنرمند سرشناس آمریکایی در تاریخ ۲۷ دی ۱۴۰۳ و در سن ۷۸ سالگی را در این مطلب از نیمکت خبر برای شما همراهان همیشگی این رسانه آنلاین قرار داده ایم. با ما همراه باشید.
درگذشت دیوید لینچ کارگردان آمریکایی
دیوید لینچ کارگردان و هنرمند سرشناس آمریکایی در سن ۷۸ سالگی درگذشت.
دیوید لینچ: استاد رویاها و کابوسها
دیوید لینچ (David Lynch) کارگردان، فیلمنامهنویس و هنرمند آمریکایی است که به خاطر فیلمهای سورئال و روانشناختیاش شناخته میشود.
سبک منحصر به فرد لینچ با نمادپردازیهای عمیق، فضای وهمآلود و رویاگونه و کاوش در تاریکترین گوشههای روان انسان، او را به یکی از تأثیرگذارترین فیلمسازان قرن بیستم تبدیل کرده است.
بیماری و درگذشت دیوید لینچ
لینچ در مصاحبهای با سایت اند ساوند در اوت ۲۰۲۴ گفت که به دلیل سالها سیگار کشیدن از آمفیزم رنج میبرد و به دلیل خطرات سلامتی خانهنشین شده بود.
او گفت احتمالاً این عارضه مانع از ادامه پروژه کارگردانیام میشود.
در نوامبر ۲۰۲۴، لینچ به پیپل گفت که در سال ۲۰۲۲ به دنبال تشخیص آمفیزم سیگار را ترک کرد وی از ۸ سالگی شروع به کشیدن سیگار کرده بود.
او گفت برای عمده فعالیتهای روزانهاش به اکسیژن مکمل وابسته است. او گفت: «من به سختی میتوانم از یک اتاق عبور کنم.»
در ژانویه ۲۰۲۵، لینچ به دلیل آتشسوزیهای کالیفرنیای جنوبی خانهاش را تخلیه کرد. ددلاین هالیوود گزارش داد که این وقایع قبل از کاهش شدید سلامتی او رخ داده است.
لینچ در ۱۵ ژانویه در خانه دخترش در سن ۷۸ سالگی درگذشت و خانواده او روز بعد به تیامزد اطلاع دادند.
سبک فیلمسازی لینچ
فیلمهای لینچ اغلب با صحنههای عجیب و غریب، رویاهای آشفته و موسیقی متن مرموز همراه هستند. او به جای ارائه پاسخهای مستقیم، پرسشهایی را مطرح میکند و مخاطب را به تفکر و تفسیر وا میدارد. برخی از ویژگیهای بارز سبک فیلمسازی لینچ عبارتند از:
- فضای وهمآلود و سورئال: لینچ با استفاده از نورپردازی خاص، طراحی صحنههای عجیب و غریب و ایجاد جوّی مرموز، مخاطب را به دنیایی فراتر از واقعیت میبرد.
- نمادپردازی عمیق: نمادها در فیلمهای لینچ نقشی کلیدی دارند و اغلب چندین معنا را در خود جای میدهند.
- کاوش در روان انسان: لینچ به بررسی ترسها، آرزوها و ناخودآگاه انسان میپردازد و به مخاطب اجازه میدهد تا به درون تاریکترین گوشههای روان خود سفر کند.
- موسیقی متن مرموز: موسیقی در فیلمهای لینچ نقش بسیار مهمی دارد و به ایجاد فضای وهمآلود و تأکید بر اتمسفر فیلم کمک میکند.
آثار مهم لینچ
- کلهپاککن (Eraserhead): اولین فیلم بلند لینچ که به دلیل فضای سورئال و ترسناکاش شهرت یافت.
- مرد فیلنما (The Elephant Man): درام تلخ و احساسی درباره مردی که به دلیل بیماریاش مورد تمسخر قرار میگیرد.
- مخمل آبی (Blue Velvet): فیلمی نوآر با روایتی پیچیده و پر از صحنههای خشونتآمیز و جنسی.
- از ته دل وحشی (Wild at Heart): فیلمی عاشقانه و ماجراجویی با بازی نیکلاس کیج و لارا فلین بویل.
- توئین پیکس (Twin Peaks): سریال تلویزیونی محبوب که به دلیل داستان رمزآلود و شخصیتهای عجیب و غریبش به یکی از نمادهای فرهنگ عامه تبدیل شد.
- مالهالند درایو (Mulholland Drive): فیلمی سورئال و پیچیده که به یکی از بهترین آثار لینچ تبدیل شده است.
تأثیر لینچ بر سینما
دیوید لینچ تأثیر شگرفی بر سینمای جهان گذاشته است. او راه را برای فیلمسازانی که به دنبال خلق آثار بدیع و متفاوت هستند، هموار کرده است.
سبک منحصر به فرد لینچ به عنوان یک الگو برای بسیاری از فیلمسازان جوان مورد استفاده قرار گرفته است.
جوایز لینچ
- نخل طلا، جشنواره کن برای فیلم از ته دل وحشی (۱۹۹۰)
- شیر طلایی، جشنواره فیلم ونیز برای یک عمر فعالیت هنری (۲۰۰۶)[
- چهار بار نامزد کسب اسکار بهترین کارگردان شد که البته در هیچکدام برنده نشد.
- جایزهٔ اسکار افتخاری (۲۰۱۹)
فیلمهای بلند دیوید لینچ
سال | عنوان | کارگردان | نویسنده | تهیهکننده | طراح صدا | یادداشتها |
---|---|---|---|---|---|---|
۱۹۷۷ | کلهپاککن | آری | آری | آری | نه | همچنین تدوینگر، آهنگساز، کارگردان هنری و جلوههای ویژه |
۱۹۸۰ | مرد فیلنما | آری | آری | نه | آری | همچنین کارگردان موسیقی، نویسندگی همراه با کریستوفر د وور و اریک برگرن |
۱۹۸۴ | تلماسه | آری | آری | نه | نه | |
۱۹۸۶ | مخمل آبی | آری | آری | نه | نه | |
۱۹۹۰ | از ته دل وحشی | آری | آری | نه | نه | |
۱۹۹۲ | توئین پیکس: با من بر آتش برو | آری | آری | اجرایی | آری | نویسندگی همراه با رابرت انگلز |
۱۹۹۷ | بزرگراه گمشده | آری | آری | نه | آری | نویسندگی همرا با بری گیفورد |
۱۹۹۹ | داستان استریت | آری | نه | نه | آری | |
۲۰۰۱ | جاده مالهالند | آری | آری | نه | آری | |
۲۰۰۶ | امپراتوری درون | آری | آری | آری | آری | همچنین تدوینگر و فیلمبردار |
فیلمهای کوتاه دیوید لینچ
سال | عنوان | کارگردان | نویسنده | تهیهکننده | بازیگر | یادداشتها |
---|---|---|---|---|---|---|
۱۹۶۷ | شش مرد بیمار میشوند (شش مرتبه) | آری | آری | آری | نه | همچنین انیماتور |
۱۹۶۸ | برخورد پوچ با ترس | آری | آری | نه | نه | |
تبلیغ ساختگی آناسین | آری | آری | نه | نه | ||
قایقرانی با بوشنل کیلر | آری | آری | آری | آری | ||
الفبا | آری | آری | نه | نه | همچنین تدوینگر، فیلمبردار، انیماتور و صدا | |
آزمایشهای اولیه | آری | آری | آری | آری | ۱۶ میلیمتری، از مجموعه دیویدی لایم گرین | |
۱۹۷۰ | مادربزرگ | آری | آری | آری | نه | همچنین فیلمبردار، انیماتور و جلوههای صوتی |
۱۹۷۴ | مقطوعالعضو | آری | نه | نه | آری | نقش: پرستار ناتوان و ترسیده |
۱۹۸۸ | گاوچران و مرد فرانسوی | آری | آری | نه | نه | |
۱۹۹۵ | لومیر و شرکا | آری | نه | نه | نه | |
۲۰۰۱ | پیر و سانی جیم | آری | آری | آری | آری | |
سر با چکش | آری | آری | آری | نه | ||
موش مرده با مورچهها | آری | آری | آری | نه | ||
توپ زنبورها #۱ (همچنین شناختهشده با نام زنبورها #۱) | آری | آری | آری | نه | ||
زنجیر بخار (همچنین شناختهشده با نام ماسک کارخانهای) | آری | آری | آری | نه | ||
۲۰۰۲ | اتاق تاریکشده | آری | آری | آری | نه | همچنین انیماتور |
پیگ واکس | آری | آری | آری | نه | ||
دیسک غصه نصب شده | آری | آری | آری | آری | ||
لارا پامر | آری | آری | آری | نه | ||
کایوت | آری | آری | آری | نه | ||
۲۰۰۴ | بلوباب اگ | آری | آری | آری | آری | |
۲۰۰۵ | صحنهای از یک پروژه دیوی دیوید لینچ | آری | آری | آری | نه | برای فیلم تبلیغاتی مشتاق |
۲۰۰۷ | ابزوردا | آری | آری | نه | نه | |
قایق | آری | نه | نه | نه | همچنین تدوینگر | |
خزشهای حشره | آری | نه | نه | نه | ||
چراغ | آری | نه | نه | آری | نقش: خودش | |
صدا محیط صنعتی | آری | نه | نه | نه | ||
آزمایشهای اینتروالومتر | آری | نه | نه | نه | ||
چیزهای بیشتری که اتفاق افتاد | آری | آری | نه | نه | همچنین تدوینگر | |
بالرینا | آری | نه | نه | نه | ||
سبز آبی | آری | آری | آری | آری | ||
دیوید لینچ کینوآ درست میکند | آری | آری | آری | آری | ||
۲۰۱۰ | رؤیا #۷ | آری | نه | نه | نه | |
لیدی بلو شانگهای | آری | آری | نه | نه | همچنین تدوینگر و آهنگساز | |
۲۰۱۱ | ۳ آر | آری | آری | نه | نه | همچنین تدوینگر و فیلمبردار |
۲۰۱۲ | فیلم خاطره | آری | آری | آری | آری | برای سرپنتاین گالری مموری ماراتون |
۲۰۱۳ | ایدم پاریس | آری | نه | نه | نه | |
۲۰۱۵ | آتش (Pożar) | آری | آری | آری | نه | |
۲۰۱۷ | جک چکار کرد؟ | آری | آری | نه | آری | همچنین تدوینگر نقش: کارآگاه |
۲۰۱۸ | سر مورچه | آری | آری | آری | نه | |
۲۰۱۸ | این ویدئوی دیوید لینچ آنچه بهنظر میرسد نیست | آری | آری | آری | آری | برای اومیز |
۲۰۲۰ | داستان یک حشره کوچک | آری | آری | آری | آری | نقش: راوی در آغاز همچنین تدوینگر |
ماجراجوییهای آلن آر. | آری | آری | آری | آری | ||
عنکبوت و زنبور | آری | آری | آری | نه | ||
روزت چطور بود عسلم؟ | آری | آری | آری | نه | ||
معمای دست بینا | آری | آری | آری | نه |
تلویزیون دیوید لینچ
سال | عنوان | سازنده | مدیر اجرایی تولید | کارگردان | نویسنده | یادداشتها |
---|---|---|---|---|---|---|
۱۹۹۰–۱۹۹۱ | توئین پیکس | آری | آری | ۶ اپیزود | ۴ اپیزود | ساخت همراه با مارک فراست |
۱۹۹۲ | روی آنتن | آری | آری | ۱ اپیزود | ۲ اپیزود | |
۱۹۹۳ | اتاق هتل | آری | آری | ۲ اپیزود | نه | همچنین طراح صدا، ساخ همراه با مونتی مونتگامری |
۲۰۱۷ | توئین پیکس: بازگشت | آری | آری | آری | آری | همچنین طراح صدا و تدوینگر همراه، ساخت همراه با مارک فراست |
مجموعه اینترنتی دیوید لینچ
سال | عنوان | کارگردان | نویسنده | تهیهکننده | سازنده |
---|---|---|---|---|---|
۲۰۰۲ | داملند | آری | آری | آری | آری |
خرگوشها | آری | آری | آری | آری | |
۲۰۰۵–۲۰۰۹ ۲۰۲۰–۲۰۲۲ | گزارشهای آبوهوا | آری | آری | آری | آری |
۲۰۰۷ | اون بیرون | آری | آری | آری | آری |
۲۰۲۰–۲۰۲۲ | شماره امروز هست… | آری | آری | آری | آری |
گردآوری: نیمکت خبر