شکارچی واقعیت ها ، سوژه هنرمند دیگر در دل بحران ها شد
شکارچی واقعیت ها ، سوژه هنرمند دیگر در دل بحران ها شد
شکارچی واقعیت ها ، سوژه هنرمند دیگر
شکارچی واقعیت ها ، سوژه هنرمند دیگر در دل بحران ها شد . روایتی داریم از بحران ها و در نتیجه آن ساخت مستندی با نام “چشم ایرانی” ،
که ۲۸ آذر ماه به صورت آنلاین نمایش داده میشود.
با نیمکت خبر همراه باشید.
این مرد که عمری با دوربینش لحظهها را ،
شکار کرده و واقعیتها را به ثبت رسانده است،
شاید هرگز به این فکر نکرده بود که روزی ،
خودش سوژه دوربین هنرمند دیگری شود.
حسن قائدی، عکاس خوزستانی بیشتر عمر خود را،
در بحران سپری کرده؛ کودکی او با جنگ ایران،
و عراق گذشته و فکر جنگ، سالهای بعد هم،
او را رها نکرده و این چنین است که جنگ،
سوریه و عراق، سوژه بعدی او شده است.
اما همین عکاس که عمری به ثبت واقعیتهای ،
تلخ و شیرین پرداخته، سوژه یک هنرمند،
مستندساز شده و نتیجه آن ساخت مستندی ،
به نام «چشم ایرانی» به کارگردانی ساسان فلاحفر است.
فلاحفر، این مستند را که درواقع نوعی مستند ،
پرتره به شمار میآید، به تصویر درآورده ،
و فیلم او قرار است روز جمعه ۲۸ آذر ماه،
بصورت آنلاین در چهاردهمین جشنواره ،
سینما حقیقت به نمایش دربیاید.
این مستندساز در گفتگو با ایسنا روایت خود را ،
از این عکاس جنگ تشریح میکند.
او میگوید: حسن قائدی یک عکاس خبری،
باتجربه در حوزه جنگ است که عکسهای،
بسیار خاصی گرفته است، او اهل اهواز است ،
و تمام کودکیاش در دوران جنگ سپری شده است.
اما گویی روزهای پر الهتاب جنگ تا سالها بعد،
هم دست از سر او برنداشته و این چنین است،
که این عکاس خبری بعد از در گرفتن آتش ،
جنگ میان سوریه و عراق به صورت خودتعریف،
راهی این دو کشور میشود.
فلاحفر در این زمینه توضیح میدهد: قائدی ،
در این سالها عکسهای بسیاری درباره جنگ ،
و زندگی مردم در کنار این رویداد گرفته است.
او از سال ۹۲ سفرهای خودر ا به سوریه و عراق ،
آغاز میکند که همچنان ادامه داشته و در این مدت،
۶ بار به سوریه و ۴ بار به عراق سفر کرده است.
انگیزه این عکاس برای ثبت تصاویر جنگ فراتر از ،
دوربین عکاسی است و آن گونه که فلاح فر میگوید،
او بر لنز دوربین خود یک دوربین کوچک فیلمبرداری،
هم نصب کرده و به گرفتن فیلم هم پرداخته است.
فلاحفر که این تجربه را نوعی روایت خویشنگار،
توصیف میکند، ادامه میدهد: هدف او از فیلمبرداری،
این صحنهها، ساخت فیلم نبوده بلکه،
ثبت خاطره بوده است نه تجربه فیلمسازی.
او اضافه میکند: من میخواستم فیلمی درباره ،
حسن قائد بسازم و با دیدن فیلمهایی که او گرفته بود،
مستند من به پرترهای از حسن قائد ،
در دل بحران تبدیل شد. در واقع ما با این مستند ،
که ساخت آن از سال ۹۲ آغاز شده و تا امسال،
ادامه داشته است، هم به این شخصیت پرداختهایم،
و هم به بحرانهایی که او ثبت کرده است.
این مستندساز یادآوری میکند: البته حسن قائد،
در بسیاری بحرانهای دیگر هم حضور داشته،
مانند سیل، زلزله بم و … ولی من فقط،
حضور او را در جنگ انتخاب کردم.
فلاحفر که فیلمش در بخش فیلمهای بلند جشنواره،
حقیقت نمایش داده میشود، در ادامه این گفتگو ،
درباره برگزاری چهاردهمین دوره این جشنواره ،
به صورت آنلاین میگوید: فیلم من از هر نظر ،پ
برای نمایش پرده سینما ساخته شده؛ از نظر رنگ،
نور، صدا و … و تمام لذت دیدن این فیلم این است ،
که روی پرده سینما به نمایش دربیاید و صدای،
آن به صورت دالبی پخش شود، ولی ناچاریم ،
به این شیوه تن بدهیم.
این مستندساز البته از مزایای جشنواره آنلاین ،
هم صحبت میکند: مزیتش این است که ،
مخاطبان بیشتری به فیلمها دسترسی دارند.
ضمن اینکه اقشار متنوعتری از تماشاگران،
در سطح کشور امکان تماشای فیلمها را دارند ،
که خود یک امتیاز است ولی در عین حال یک،
نگرانی هم بابت لو رفتن فیلمها و انتشار نسخههای،
غیرمجاز وجود دارد که البته این مساله بیشتر ،
در مورد فیلمهای داستانی اتفاق میافتد و امیدواریم ،
در فیلمهای مستند کمتر با این معضل رو به رو شویم.
فلاحفر ادامه میدهد: شاید بشود در دورههای،
بعدی جشنواره، هر دو شکل را داشته باشیم،
یعنی همانطور که فیلمها در سینما ،
نمایش داده میشوند، فضایی هم ،
برای اکران آنلاین تعریف شود.
او بابیان اینکه فیلمش فقط یک روز ،
در جشنواره اکران دارد، درباره این موضوع ،
توضیح میدهد: به دلیل صیانت از فیلم ،
چنین کردیم ،زیرا به دلایل گوناگون امکان انتشار،
نسخههای غیرقانونی آن وجود داشت ؛
و نمیخواستیم این مساله مانع حضور،
فیلم در جشنوارههای خارجی بشود.
به گفته او، فیلم «چشم ایرانی» روز جمعه ،
۲۸ آذر ماه از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ شب،
در سایت هاشور نمایش دارد.
گردآوری: سایت خبری نیمکت